Tunnistatko seuraavasta esimerkistä mitään tuttua? Suomalainen firma on päättänyt vahvistaa omaa läsnäoloaan Euroopan markkinoilla. He ovat päättäneet etabloitua Saksan markkinoille, missä moni muukin heidän tuntemansa yritys on jo tehnyt kauppaa muutaman vuoden. Oikeiden henkilöiden löytäminen potentiaalisista saksalaisyrityksistä saattaa olla hankalaa varsinkin yritykselle, joka on vasta aloittelemassa vientikuvioitaan. Niinpä he päättävät kysyä apua tuntemaltaan suomalaisfirmalta, joka on toiminut Saksassa jo pitkään (ja joka toimii täysin eri alalla, eikä siis ole millään tavalla kilpailija), että keneen kannattaisi olla yhteydessä? Vastaus: Tehkää itse työ, niin mekin teimme, miksi antaisimme teille mitään tietoa?

Onko meillä, pienellä Suomella Euroopan laidalla, varaa toimia näin? Eikö meidän pitäisi puhaltaa yhteen hiileen?

Tieto on valtaa. Tämä lausetta on viljelty runsaasti nykyisessä tietoyhteiskunnassa. Sitä ei käy kiistäminen, mutta vallan käytön tavat ovat monesti kyseenalaisia. Suomalainen luonne on epäilevää sorttia ja peikkoja nähdään kaikkialla. Tämä rampauttaa erityisesti yhteistyötä ja kansainvälistymistä. Kun kaikkien pitää toistaa samat virheet ja kulkea sama kivinen tie, niin asiat sujuvat hitaasti ja tieto ei kulje. Kun Suomesta halutaan kansainvälistyä ja ruveta kilpailemaan keskieurooppalaisten kanssa samoilla markkinoilla, kaikki kilpailuedut on otettava käyttöön, jotta onnistuminen olisi todennäköisempää. Yksi merkittävä kilpailuetu on yhteistyö.

Kun mietitään esimerkiksi tällä hetkellä suomalaisia telakoiden alihankkijoita ja toimittajia, tulevaisuus ei ole kauhean kirkas. Vaikka Viking Linen uusi tilaus hetkellisesti helpottaa tilannetta, se ei poista sitä faktaa, että telakkateollisuuden tulevaisuus Suomessa on epävarmalla pohjalla. Monet yritykset kaipaavatkin nyt uusia asiakkaita ja katseet kääntyvät Eurooppaan ja kauemmaksikin.

Uusille markkinoille meno ei ole helppoa ja vaatii suuria panostuksia. Kaikilla yrityksillä ei ole osaamista ja resursseja tehdä tätä yksin. Avainsanat tässä ovat yhteistyö ja tiedon jakaminen. Yritykset, jotka ovat jo etabloituneet uusille markkinoille, voisivat auttaa toisia suomalaisia yrityksiä tekemään saman toistamatta samoja virheitä yhä uudelleen.