Viimeksi teimme valintoja (loimme strategiaa) sosiaalisessa mediassa näkymisen suhteen. Päätimme, missä sosiaalisessa palvelussa olemme mukana ja millä tavoitteilla. Nyt päästään miettimään, mitä nykyisille ja tuleville asiakkaillemme haluamme kertoa.

Katsaus sisältöön

Sisällön pääkategoriat edustavat yrityksen valitsemia sosiaalisen median tavoitteita ja kuulostavat, näyttävät ja maistuvat juuri meidän yritykseltämme.

Jos jotakin ehdotonta nostetaan esiin, niin se on tuoreus. Yksi haasteellisimmista asioista on myös kertoa asiakasta kiinnostavista asioista. Liian helposti tulee jaettua minä ja me  -sisältöä tai mainostettua itseämme sen sijaan, että miettisimme mikä asiakkaitamme oikeasti kiinnostaa. Mitä asiakkaamme haluavat meistä nähdä/lukea/kuunnella? Mitä he haluaisivat ehkä oppia? Mitä annettavaa meillä on yhteiseen hyvään?

Sisältötyyppi (teksti, kuva, linkki, video) tarkoitaa sitä, missä muodossa sisältö esitetään. Jos yrityksen tuotteena ovat esim. leipomotuotteet, sisältömahdollisuudet ovat monet: uudet herkulliset tuotteet (kuvat), mistä näitä tuotteita saa (linkit lähileipomoihin), asiakkaiden kommentteja tuotteista (video), sesonkituotteet tapahtumissa(video), reseptit, joissa käytetään leipomon pipareita (linkki kotisivuille), tuotekilpailut, asiakkaiden toivomat uudet tuotteet (portaali), kutsuja kahville (kuponki), tulevat tapahtumat (linkit kotisivulle), ravintotietoartikkelit (linkit kotivisulle) jne jne.

 Toteuttamisaikataulu

Kun pääkategoriat ja sisältötyypit ovat määritelty, mietitään sisällön jakamiselle aikataulu.

Jos yhtenä päivänä jaettavaa olisi roppakaupalla, niin jokapäiväistä se ilo ei kuitenkaan useimmiten ole. Kannattaa aloittaa yhdellä tai kahdella aiheella viikossa, sosiaalisesta mediasta riippuen. Avainajatuksena jatkuvuus.

Randomina jakaminen näyttää siltä mitä se ehkä loppupeleissä onkin; vähän suunnittelemattomalta ja aikatauluttomalta toiminnalta.

Asiakkaitten näkökulmasta seurattavuus vaikeutuu huomattavasti, jos kaikki uutiset kerrotaan yhtenä päivänä kuukaudessa ja muina päivinä annetaan asiakkaan unohtaa meidät. Tärkeintä on miettiä, miten asiakkaan mielenkiintoa parhaiten ylläpidetään.

 Toimituskalenteri

Toimituskalenterin käyttöönotosta saattaisi olla apua, mikäli se vain on ajantasalla. Kalenteriin merkitään kaikki tarpeelliset aihealueet (kategoriat) ja tehdään niille julkaisemisaikataulu.

Kuukausittaisen suunnitelman siitä mitä minäkin päivänä toimitetaan, voi kirjata vaikka Exceliin. Näinon helpompi pysyä kärryillä siitä, mitä sisältöä jaetaan, missä aikataulussa ja missä sosiaalisessa mediassa.

Onko tarvittavat artikkelit kirjoitettu, uudet tuotekuvat esillä, onko asiakkaiden kysymyksiin palattu, onko uudesta tapatumasta jo tiedotettu?