Kansainvälistyminen on muotia. Yrityksiä kannustetaan kansainvälistymään, viennin kansantaloudellista merkitystä korostetaan ja kansainväliseen kasvuun on tarjolla monenlaista rahoitusta. Jo yrityshautomovaiheessa yrittäjiltä edellytetään liiketoimintasuunnitelmaa, jossa on huomioitu kansainväliset markkinat. Kansainvälistymisen mielekkyyttä kannattaa kuitenkin aina harkita konkreettisesti oman yrityksen näkökulmasta.

Chalkboard-Prepared-Sign-ResizeKasvua saattaa löytyä kotimarkkinoiltakin, jos sitä osaa etsiä. Tietääkö yrityksesi tarpeeksi nykyisistä asiakkaista ja heidän tarpeistaan? Omien asiakkaiden toimintaan ja oman tuotteen käyttötapoihin perehtymällä saattaa löytää yllättäviäkin uusia ideoita, joita hyödyntämä
Kotimarkkinat toimivat usein myös mainiona koekenttänä tuotteille ja palveluille, joita kannattaa kotimarkkinoilla kerätyn kokemuksen tuomalla varmuudella lähteä viemään kansainvälisille markkinoille. Ulkomaiset markkinat vaativat monella tapaa kotimarkkinoita enemmän panostusta ja erilaista osaamista. Markkinoihin tutustuminen, asiakkaiden ja yhteistyökumppaneiden kartoittaminen ja kansainvälistymisstrategia on tehtävä huolella. Niinpä kasvu löytyy kotimarkkinoilta usein nopeammin, kuin uusilta ulkomaisilta markkinoilta. Jos kansainvälisiltä markkinoilta haetaan todellista kasvua ja menestystä, on kansainvälistymiseen sitouduttava ja panostettava tosissaan.llä kasvua syntyy omasta asiakaskunnasta. Entä voisiko olemassa oleville tuotteille löytyä uusia asiakassegmenttejä kotimarkkinoilta? Ajan kuluessa itsestäänselvyydeksi muodostunut mielikuva ”meidän” asiakkaasta voi rajoittaa kasvumahdollisuuksien tunnistamista. Irrottautumalla totutuista kaavoista voi omalle tuotteelle löytää uusia asiakkaita ja uudenlaisia käyttötarkoituksia aivan nurkan takaa. Uusien näkökulmien avaamisessa ulkopuolinen asiantuntija voi olla hyödyksi.

Oikea hetki kansainvälistymiselle on silloin, kun se on oman yrityksen kannalta perusteltu ratkaisu – ja kun siihen ratkaisuun ollaan valmiita sitoutumaan. Vasemmalla kädellä ja kokeilumielialalla kansainvälistymään ei kannata lähteä, vaikka se muodikasta onkin.