negspace-00024

Useimmat yritykset kuulostavat siltä kuin ne olisivat liiketoiminta puhumassa toiselle liiketoiminnalle – kuin rakennus puhumassa toiselle rakennukselle. Koska olemme B2B tai B2C maailmassa sen sijaan, että olisimme vain maailmassa, jossa on ihmisiä, oikaisemme liian usein brändätessämme koko ihmisten kanssa keskustelemisen näkökulman.

Brändi on todella tärkeä asia yrityksellesi. Ainakin markkinointiväen mielestä. Mutta mitä ”brändääminen” oikeastaan tarkoittaa? Ja mitä vaikutuksia sillä on yritykseen, samankaltaiseen kuin sinulla on?

Todennäköisesti yrityksesi brändi on mielestäsi jo valmis. Se on tehty. Se sisältää kaksi asiaa.

1. Logon.

Sinulla on upea logo. Hyvä. Nyt laita se kaikkialle näkyviin.

2. Brändikäsikirjan eli napakan ohjeiston siitä, miltä brändisi näyttää.

Markkinointimateriaalit ovat standardisoitu. Samoin nettisivut.  Sama väri, juoni, fontti, ulkonäkö. You got it. Sen ei tarvitse olla mielettömän silmäänpistävä vaan yhdenmukainen.

Hyvä, mutta onko siinä kaikki?

Yksinkertaisesti sanottuna, brändisi on yhtä kuin lupauksesi asiakkaalle. Se kertoo, mitä tuotteiltasi ja palveluiltasi voi odottaa. Se erottaa sinut kilpailijoistasi. Se kertoo kuka sinä olet, mikä haluat olla ja miltä tuoksut ja maistut.

Oletko sinä markkinoiden innovaattori? Vai kokenut ja luotettava peluri? Onko tuotteesi hinnakas-laadukas vaihtoehto vai hiukka edullisempi ja pätevä? Molempia et voi olla etkä kaikkea kaikille. Olet ydianasiakasverkostosi tarpeiden kaltainen ja sellainen sinun tuleekin olla.

Brändin määrittäminen

on kuin matka yrityksen ytimeen. Se ei ole helppoa, se ottaa aikaa ja tuntuu epämiellyttävältäkin. Matkan omaan brändiisi voit aloittaa vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:

  • Mitä tehtävää yrityksesi suorittaa?
  • Mitkä ovat tuotteittesi tai palvelujesi edut, ominaisuudet ja tunnusmerkit?
  • Mitä nykyiset asiakkaasi ja potentiaaliset asiakkaasi ovat mieltä yrityksestäsi?
  • Mitä ominaisuuksia haluaisit yritykselläsi olevan?

Brädistrategiasi pähkinänkuoressa on yhtä kuin miten, mitä, missä, milloin ja kenelle aiot kommunikoida yrityksesi viestin. Missä mainostat? Mitkä ovat jakelukanavasi? Mikä on visuaalinen ilmeesi ja verbaalinen sanomasi kautta linjan?

Jatkuva ja yhdenmukainen brändäys tuo yrityksellesi vahvan pääoman, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että sinulla on etulyöntiasema verratuna uuteen, tuntemattomaan markkinoille ilmestyvään tekijään, jolla on vastaavanlainen tuote tai palvelu. Brändisi lisäarvo syntyy nimenomaan siitä minkälaisia arvotekijöitä olet onnistunut brändiisi liittämään ja näinollen asiakaskunnassasi herättämään; oletko laadukas vaihtoehto vaiko tusinakamaa? Onnistutko herättämään kiintymystä ja heimoriippuvuutta vai onko tuotteesi ja palvelusi kylmänviileästi korvattavissa seuraavalla vaihtoehdolla?