On mielenkiintoista huomata, millä tavalla eri kansallisuuksia edustavat ihmiset käyttäytyvät messuilla, ja erityisesti kansainvälisillä messuilla. Kiinnitin tähän erityistä huomiota ollessani itse BAUMA Shanghai messuilla.
Kiertelin järjettömän suurta messualuetta pysähtyen aina vähänkin mielenkiintoisen osaston kohdalla. Tämä tietenkin johti käytännössä esitteillepanijan myyntipuheeseen ja käyntikorttien vaihtoon. Muutaman kerran minut suorastaan vedettiin osastolle ja yllätykseni huomasin saavani oikeasti mielenkiintoista informaatiota.
Toisena päivänä törmäsin muutamaan suomalaiseen messuvieraaseen. Myönnän, että jäin hieman salakuuntelemaan heidän juttujaan ja seurasinkin keskustelua muutaman minuutin ajan, tietenkin pelkästään tieteellisistä syistä. Oli mielenkiintoista tehdä asennehuomioita tässä yhteydessä. Sain kuulla useita seuraavanlaisia kommentteja: ”Hei, älä mene sinne, ne tulevat kuitenkin juttelemaan ja myymään meille jotakin, ota nimi ylös niin katsotaan heidän nettisivunsa”, ” Nappaa nyt vaan se esite ja mennään” ja ”Ärsyttävää kun yrittävät kokoajan puhua, antaisivat meidän vaan kierrellä rauhassa”.
Kuka myöntää ajattelevansa juuri näin messuilla pyöriessään? Uskoisin, että kaikki, ainakin jossain vaiheessa. Tosiasiahan kuitenkin on, että messut ovat ehdottomasti yksi parhaita paikkoja luoda ensikontakti potentiaaliseen asiakkaaseen, alihankkijaan tai yhteistyökumppaniin. Mikäli messuilla välttelee kontaktia ihmisten kanssa viimeiseen asti, on kontaktien luominen pirun hankalaa. Toki voi olla että suurin osa keskusteluista on enemmänkin verbaalista lämmittelyä, mutta yksikin mielenkiintoinen kontakti korvaa kaikki turhat yritykset. Messuilla ulkomailla luodut kontaktit saattavat poikia loistavan mahdollisuuden tulevaisuuden kansainvälistymisessä.
Ohjeena siis kaikille messuille osallistujille; älkää välttäkö kontakteja vaan keskustelkaa ihmisten kanssa aina kun siihen on mahdollisuus. Sitä ei koskaan tiedä mikä kontakti on kullanarvoinen tulevaisuudessa!