Gold1-300x200Kasvu ei aina ole siellä missä ensimmäiseksi olettaisi.

1897 Klondiken kullankaivajat rikastuivat ja aikaiset eläkepäivät olivat käsin kosketeltavissa. Jostain syystä rahaa ei kuitenkaan tuntunut jäävän pussin pohjalle.

Raskaan työn vastapainona kullan kaivajilla oli raskaat huvit ja näin kapakat korjasivat suuren osan kaivajien tilipusseista.Sitä mukaa kun kaivajia tuli lisää ja kultaa käytettiin yhä enemmän maksuvälineenä, nousi yleinen hinta- ja palkkataso, eikä varallisuuden ylläpito ollutkaan enää niin itsestään selvää. Jopa tonttien hinnat olivat kovemmat kuin sen aikaisessa megapoliksessa, New Yorkissa.

Suuri kullan tarjonta oli tehnyt markkinoista kylläiset ja kalliit – onnen etsijät ajautuivat oravanpyörään rikkauksien ja kulutuksen kanssa. Sanotaan että vain 10 % kaivajista rikastui kullan kaivamisella. Tämä kesti vain hetken sillä he käyttivät rahansa lopulta saluunoihin, pelihuoneisiin tai muihin viihdykkeisiin.

Kauppiaat ja saluunan pitäjät näkivät Klondikessa pidemmälle – mihin raha oikeasti virtaa. On houkuttelevaa lähteä tavoittelemaan kasvua massan mukana, mutta todellinen pysyvä kasvu löytyy todennäköisemmin aivan jostain muualta. Liiketoiminnassa on nähtävä kokonaiskuva mihin raha virtaa ja varottava putkinäköä.

1800-luvun Klondike on hyvin samanlainen kuin Suomi. Tosin täällä ei ruokaansa tarvitse jakaa 10 harmaa karhun kanssa, etkä joudu ammutuksi jos lainaat naapurin parkkipaikkaa. Tarkemmin ottaen Suomen markkinat ovat monessa suhteessa samanlaiset kuin Klondiken kultamarkkinat.

??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????Suomen markkinat ovat samaan tapaan pienet ja nopeasti täyttyvät. Uusien liiketoimintasuuntausten syntyessä markkinoilla on nopeasti tungosta ja hetken päästä vain muutamat yritykset, yleensä joko ensimmäiset ja/tai vahvimmat, ovat enää toiminnassa. Menestyäkseen yrityksen on osattava tulkita markkinoilla tapahtuvia muutoksia ja voimia sekä omaa potentiaalia markkinoilla.

Suomen markkinat käyvät pieneksi, vaikka kilpailua ei olisikaan ja jatkuvaa kasvua joutuu monesti etsimään ulkomailta. Globaaleille markkinoille lähteminen ei ole kaikkein helpoin askel – mitä jos päätyykin uusilla markkinoilla oravanpyörään kuten Klondiken kullankaivajat?

Aivan kuten kotimaisillakin markkinoilla, tulee kansainvälisten markkinoiden mahdollisuudet ja potentiaali arvioida ennen sinne siirtymistä. Sokkona lähteminen harvoin tuottaa tuloksia. Kotimaisten ja ulkomaisten markkinoiden potentiaalin arviointi ja kasvustrategian luominen on välttämätöntä, mikäli yritys haluaa kasvaa ja menestyä markkinoilla – niiden koosta riippumatta.

Toimitko sinä oikein, oikeilla markkinoilla?