facelift-300x134Tänä päivänä yritys ei tarvitse pelkästään verkkosivuja. Yritys tarvitsee verkkosivut, jotka ovat helposti navigoitavat ja responsiiviset, eli toimivat kaikilla näytöillä. Sivujen ulkonäön ei pitäisi pelästyttää  ja sisällön pitäisi hyödyttää kävijää. Tämä kaikki on mahdollista, koska tämän päivän tekniikka kehittyy ennätysmäistä vauhtia.
Milloin yrityksen siis pitääkään päivittää verkkosivunsa?

1 Yrityksen tilanne muuttuu

Aika tekee nykyään nopeasti tehtävänsä. Verkkosivut vanhenevat reippaasti 4 vuodessa. Kun menemme ensi kertaa uuden yrityksen verkkosivuille, vedämme omat johtopäätöksemme yrityksestä sivujen perusteella sekunneissa. Jos sivut latautuvat liian hitaasti tai sivulta,  jolle saavumme ei löydy hakemaamme tietoa, kyllästymme n. kolmessa sekunnissa (Kissmetric) ja lähdemme googlettamaan “luotettavampaa” yritystä. Yritystä, jonka verkkosivut eivät petä.

Yritys myös muuttuu. Se kasvaa tai sen strategiaa muutetaan. Mikäli yrityksen brändi tai viesti muuttuu, täytyy verkkosivuja päivittää vastaamaan viestiä ja asiakaskohderyhmää sisällöllisesti.

Jos sivustoa on vaikea päivittää  tai tarvittavia työkaluja, kuten bannereita, nappeja ja lomakkeita, on mahdotonta hyödyntää, on aika miettiä uudenpaa versiota. Sisällön päivittäminen ei nykypäivänä ole vaikeaa eikä sivun päivittämiseen tarvita Web-kehittäjää.

2 Sivusto ei toimi mobiilissa

Vuonna 2013 eniten suosiotaan kasvattanut kanava oli mobiili, sisältäen mobiilisovellukset, omat mobiilisivustot ja -palvelut sekä mobiilimainonnan. (DiViA/ Aalto University Executive Education Oy)

Maailma on mennyt mobiiliin. Mikäli verkkosivustosi ei ole sitä vielä tehnyt, niin nyt on aika hankkia responsiiviset sivut. Käyttäjäystävällisyys on kaiken a ja o. Emmehän halua menettää asiakkaita vain sen vuoksi, että kuljemme muuttuvan mailman ulkopuolella.

3 Yritys ei löydy hakutuloksista

Hakukone-algoritmit ovat muuttuneet melkoisesti muutamassa vuodessa. Mikäli yritys ei ilmesty tuloksiin orgaanisessa haussa, voi se tarkoittaa päivityksen paikkaa. Nykypäivänä sivustolla tulee pelkkien avainsanojen lisäksi olla oikeaa ja laadukasta sisältöä. Juuri tästä johtuen blogit sivustolla toimivat niin hyvin.

Lähestulkoon kaikki online-kokemukset alkavat hakukoneesta, joten on tärkeää näkyä hakutuloksissa, jotta potentiaaliset asiakkaat ylipäätään löytävät yrityksen.

4) Return on investment?

Mikäli sivuston analytiikkaa tarkasteltaessa poistumisprosentti on korkea, sivulla vietetty aika lyhyt ja katseltujen sivujen määrä vähäinen, eivät kävijät pidä verkkosivustoa kovin hyödyllisenä syystä tai toisesta.

Mikäli verkkosivut eivät konvertoi eli eivät saa aikaan asiakaskäyttäytymistä, joka on yritykselle arvokasta kuten, ostot, sivuvierailut tai uutiskirjeen tilaukset – syystä että siihen ei ole edes mahdollisuutta tai kävijät eivät vain tartu tilaisuuteen – on todennäköisesti aika uudelleenarvioida sivuston tilanne sekä kohdeyleisö että yrityksen tavoitteet silmällä pitäen.